Dobre, bo polskie?


Według obcokrajowców statystyczny Polak to złodziej i alkoholik, a do tego rasista – tak przynajmniej głosi stereotyp. Z drugiej strony barykady słyszymy o polskiej gościnności, solidności, o kolejnym Polaku, który wygrał międzynarodowy konkurs, czy o wynalazku polskich studentów, który może zrewolucjonizować przemysł. I kto tu ma rację? Komu wierzyć? Najlepiej zbadać to samemu. W dobie Internetu można to zrobić w nie więcej niż godzinę…

Kiedy słyszysz Polska, myślisz…?

Antia (CYPR) – Jedyne co przychodzi mi do głowy to zimna pogoda.

Skaistė (LITWA) – O gorących chłopakach.

Jérôme (BELGIA) – Niskie temperatury, państwo w Europie Wschodniej, biało-czerwona flaga. Ponadto Polska kojarzy mi się z bardzo trudnym językiem (chyba najtrudniejszym jaki słyszałem), wysokoprocentowym alkoholem, ksenofobią oraz rasizmem.

Maud (FRANCJA) – Zimna pogoda, Kraków i bardzo uprzejmi ludzie.

David (SŁOWENIA) – Po drugiej Wojnie Światowej byliście zależni od ZSRR.

Czy znasz jakiegokolwiek znanego Polaka?

Antia (CYPR) – Jasne, pierwszą osobą która przyszła mi do głowy jest Maria Curie. Nie jestem pewna, ale chyba później została ona obywatelem Francji.

Skaistė (LITWA) – Znam wokalistkę, która próbowała dostać się do Eurowizji. Margaret, tak? Poza tym, oczywiście wiem kim jest Adomas Mickevicius (Adam Mickiewicz – red.). W szkole podczas zajęć bardzo często zapoznawaliśmy się z jego twórczością.

Jérôme (BELGIA) – Znam wielu polskich piłkarzy jak Lewandowski, Milik, Krychowiak, Glik, Fabiański. Poza tym wiem kim był Chopin, Kopernik oraz kim jest Roman Polański.

Maud (FRANCJA) – Jan Paweł II oraz Fryderyk Chopin.

David (SŁOWENIA) – Jan Paweł II, Donald Tusk, bracia Kaczyńscy.

15127458_1309029342492681_1097655592_o

Czy w szkole podczas zajęć historii miałeś(-aś) cokolwiek na temat historii Polski? Być może znasz pewne fakty z historii mojego kraju i niekoniecznie dowiedziałeś(-aś) się o nich podczas lekcji?

Antia (CYPR) – Nie mieliśmy absolutnie nic o historii Polski podczas zajęć w żadnej ze szkół. Przyznam się też, że nie wiem nic o historii Twojego kraju.

Skaistė (LITWA) – Wiem i to całkiem sporo. Podczas lekcji historii od szkoły podstawowej aż do średniej mieliśmy wiele zajęć poświęconych Unii Polsko-Litewskiej. Pamiętam wiele map, na których nasze kraje tworzyły jeden bardzo duży kraj.

Jérôme (BELGIA) – Nie pamiętam kompletnie nic z historii Polski ze szkoły. Mimo to kojarzę pewne fakty, jednak obawiam się, że mogę się mylić i nie mają one związku z Polską. Mam na myśli m.in. II Wojnę Światową, podczas której Polacy pomagali Żydom wydostać się z rąk niemieckiego okupanta.

Maud (FRANCJA) – Oczywiście. Mieliśmy sporo lekcji poświęconych II Wojnie Światowej, więc nie mogliśmy pominąć wątku polskiego. Słyszałam także o Solidarności oraz protestach robotników.

David (SŁOWENIA) – Jasne. Podczas zajęć mieliśmy dużo materiału poświęconego okresowi II Wojny Światowej, czy też sytuacji podczas stanu wojennego w Polsce. Być może nie zabrzmi to skromnie, ale wiem o historii Polski więcej niż niejeden Polak, ponieważ jestem studentem historii.

15174530_1309033499158932_2122424114_n

Czy byłeś (-aś) kiedyś w Polsce? Jeśli tak, to co najmilej wspominasz z tego pobytu?

Antia (CYPR) – Niestety, ale nigdy u Was nie byłam.

Skaistė (LITWA) – Tak, byłam w Polsce dokładnie 7 lat temu. Pamiętam Gdańsk, który zaimponował mi swoim pięknem. W szczególności kolorowe budynki na starym mieście oraz wspaniały widok na morze. Poza tym nie zapomnę olbrzymiego zamku, lecz nie mogę sobie teraz przypomnieć w jakim mieście on był… (W Malborku? – red. ) Tak! To był Malbork.

Jérôme (BELGIA) – Nigdy nie byłem w Polsce. Bardzo chciałbym zwiedzić Warszawę, więc jeśli kiedykolwiek będę miał okazję, na pewno się tam wybiorę.

Maud (FRANCJA) – Tak, byłam. Pamiętam Kraków, w którym widziałam przepiękny zamek. Świetnie wspominam także Gdańsk, którego stare miasto zrobiło na mnie bardzo duże wrażenie. Jednak najmilej wspominam Polaków, których miałam przyjemność poznać. Byli to bardzo sympatyczni i pomocni ludzie. Ponadto nie zapomnę tradycyjnych polskich potraw, które niestety nie przypadły mi do gustu.

David (SŁOWENIA) – Nigdy nie byłem w tym pięknym kraju.

Czy jesteś w stanie wymienić nazwy pięciu polskich miast?

Antia (CYPR) – Przepraszam, ale znam jedynie Warszawę.

Skaistė (LITWA) – Warszawa, Olsztyn, Gdańsk, Krokuva (Kraków – red. ) i Suwałki. Wielu Litwinów jeździ do tego ostatniego na zakupy z powodu niskich cen.

Jérôme (BELGIA) – Kojarzę tylko cztery miasta: Warszawa, Gdańsk, Kraków i Wrocław.

Maud (FRANCJA) – Słyszałem jedynie o Warszawie, Gdańsku i Krakowie.

David (SŁOWENIA) – Warszawa, Wrocław, Gdańsk, Radom, Poznań, Kraków.

15139261_1309035495825399_107458612_n

Wielu Polaków przebywających na emigracji wstydzi się tego skąd pochodzi. Powód? Każdy ma inny. Jednak niemal wszystkie zmierzają do jednej, wspólnej przyczyny takiego stanu rzeczy: wizerunek Polski za granicą.

Czy wizerunek Polski jest rzeczywiście owiany złą sławą? Spośród wszystkich odpowiedzi, tylko jedna może być podstawą do poczucia wstydu – ksenofobia oraz rasizm. Nie wybielam naszego społeczeństwa, jednak w dobie wszechogarniającej propagandy, kultury multi-kulti, tylko jedna na pięć osób poruszyła temat braku tolerancji. Ja uważam to za sukces, a nie ujmę.

Co ciekawe, dziewczyna z Litwy (Skaistė) podczas luźnej rozmowy opowiedziała także o dyskryminacji Polaków w Wilnie. Niechęć do Polaków jest u nas na porządku dziennym. W mediach społecznościowych bardzo popularne są profile, na których ludzie umieszczają anty-polskie memy. Jesteście u nas numerem jeden na liście nielubianych narodów – wyjaśnia litewska studentka.

Komu więc wierzyć? Powinniśmy się wstydzić naszego kraju? Siedemdziesiąt lat temu taka myśl nawet nikomu nie śmiałaby przejść przez głowę. Oczywiście w gronie prawie 40 mln ludzi znajdzie się niejeden, który najchętniej zmieniłby obywatelstwo. Dla tej garstki Polaków (czy to na pewno właściwy wyraz?) mam proste pytanie – co takiego zrobiłeś dla swojego kraju, aby myślano o nim inaczej?

Autor: Mateusz Sobiech

Korekta: Zuzanna Smulska

Skomentuj

