Nowe trendy w świecie fitness


Jeszcze do nie dawna najpopularniejszą formą treningu w walce o smukłe i umięśnione ciało była powszechnie wszystkim znana siłownia. Niejednokrotnie konkurowała ona z bieganiem, pływaniem czy nordic walkingiem, w Polsce nazywanym po prostu „kijkami”. Obecnie w fitnessie królują nowe trendy, które cieszą się coraz większą popularnością. Mowa tu o tabacie, która swoim programem treningowym zaraziła niejednego sportowca.

Krótko, szybko i bardzo mocno

Przeglądając programy treningowe dostępne na różnych portalach internetowych , możemy zauważyć, że przeciętny taki program trwa od 40 minut do nawet godziny. Na podstawie tego możemy zatem wywnioskować, że im dłużej ćwiczymy, tym osiągniemy lepsze efekty. A co gdyby taki sam efekt można by było osiągnąć w codziennych 4-minutowych treningach? Sposobem na to jest tabata, czyli rodzaj krótkich, bardzo mocnych treningów. System opracował Japończyk Izu-mi Tabata. Odkrył on, że krótki, ale bardzo energiczny wysiłek o zmiennej intensywności może na mnóstwo osób działać równie skutecznie jak np. długie bieganie czy fitness. Jego zaletą jest to, że przyśpiesza metabolizm na wiele godzin, czyli działa jeszcze długo po zakończeniu treningu.

Po pierwsze różnorodność

Podstawą każdego treningu jest rozgrzewka. W czasie rozgrzewki rozgrzewamy nasze mięśnie i przygotowujemy je na intensywny wysiłek. Wybór ćwiczeń w tym przypadku jest dowolny. Ważne, aby mięśnie zaczęły pracować. Tylko pod takim warunkiem możemy przejść do głównego treningu. Tabata to interwał wysiłkowy trwający 20 sekund z następujący po nim 10-cio sekundowym interwałem regeneracyjnym. Jak każdy tego typu środek treningowy, łączy ze sobą część wysiłku bardzo intensywnego i niedostateczny czas odpoczynku. Oznacza to, że kolejne powtórzenie interwału wysiłkowego kumuluje w sobie zmęczenie wysiłku w okresie poprzedzającym. Ćwiczenia należy wykonywać najmocniej jak się da. Jeżeli wykonamy trening bez uprzedniej rozgrzewki, wówczas narażamy się na skurcze mięśni, które uniemożliwią nam kontynuowanie ćwiczeń. Trening jest urozmaicony, bo ćwiczeń do wyboru jest wiele: pompki, skoki na skakance, przysiady, wyskoki, sprinty, brzuszki . Za każdym razem można robić co innego albo skupić się tylko na jednym ćwiczeniu. Wybór należy do nas. Ważne jest jednak, aby wybrane przez nas ćwiczenia angażowały poszczególne partie ciała. Na przykład, jeśli za cel stawiamy sobie jędrne pośladki to idealnym ćwiczeniem będą tu przysiady. Układając sobie plan treningowy w taki sposób, szybko możemy osiągnąć spektakularne rezultaty. Po zakończonym treningu zalecane są ćwiczenia rozciągające. Mają one zapobiec ewentualnym zakwasom. Jest to szczególnie ważne, jeżeli decydujemy się na zdrowy tryb życia z dnia na dzień, bez wcześniejszego przygotowania ciała na duży wysiłek.

cwiczenia-1

Ćwiczenia typu tabata przeznaczone są dla wszystkich osób chcących osiągnąć maksymalną sprawność fizyczną. Polecane są głównie osobom, które posiadają już jakieś doświadczenie z fitnessem oraz dla osób zdrowych (niecierpiących na dolegliwości związane z sercem). Jeśli jednak nie ma przeciwwskazań, warto ją wypróbować, najlepiej w klubie pod okiem trenera personalnego, bowiem nie są to treningi, które można wykonać w domu. Należy jednak pamiętać, że ćwiczenia to tylko połowa drogi do bycia fit. Zdrowa zbilansowana dieta oraz odpowiednie nawodnienie w połączeniu z wysiłkiem fizycznym to prawdziwy przepis na sukces.

Autor: Aleksandra Pawłowska

Korekta: Zuzanna Smulska

 

 

 

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Nowe trendy w świecie fitness

  1. Dziękuję Ci za ten artykuł. Wcześniej sugerowałem się mocno ‚starą szkołą’ , ale widzę, że trzeba się także zainteresować nowinkami, które wnoszą bardzo wiele do branży fitness :) Pisz dalej tego typu artykuły!

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s