Co Anglicy myślą o Polakach?


fot. Dariusz Laskowski

Sonda, jaka została niedawno przeprowadzona w Londynie pośród Anglików przez jednego ze studentów pokazała, jak mało wiedzą oni o Polsce i Polakach. Chodziło szczególnie o to, aby dotrzeć do tych osób, które odwiedziły nasz kraj i mogły skonfrontować swoje wcześniejsze wyobrażenia i stereotypy z tym, co sami później zobaczyli w Polsce.

Pierwszym z ankietowanych był kapitanem RAF-u. Najpierw wyraził swoją wdzięczność Polakom, a szczególnie naszym dzielnym pilotom, którzy z poświęceniem walczyli w bitwie o Anglię, ale za chwilę przeszedł do teraźniejszości i znowu  nas komplementował.

– Polacy wprowadzili na Wyspach nowe standardy pracy i dlatego mieszkańcy Wielkiej Brytanii traktują ich jako groźną konkurencję w walce o stanowiska pracy. Są inteligentni, zdolni, przedsiębiorczy i uczą się szybko języka angielskiego. Macie bardzo dobre i ekologiczne jedzenie przyrządzane w tradycyjny sposób. Polska, jako kraj, jest jednak mało znana w UK, a to, co się mówi o was i waszym kraju, daleko odbiega od prawdy.

Przyznał również, że gdy powiedział kolegom, że jedzie do Polski, odradzali mu, mówiąc, że „tam nie ma toalet w domach, nie ma ciepłej wody, wyłączają często prąd, są problemy z wyżywieniem – jest po prostu bieda”.

– Jednak kiedy przyjechałem, zobaczyłem europejski kraj o wysokim standardzie i poziomie życia oraz rozwoju kulturalnego. W domu moich przyjaciół są dwie łazienki i to ładniejsze od mojej. Mają również bardzo dobrze wyposażoną kuchnię i pięknie umeblowane mieszkanie, są ludźmi kulturalnymi, dowcipnymi i inteligentnymi… Zmieniłem diametralnie swoją opinię o Polakach. Jest to kraj, do którego chciałbym przyjeżdżać, aby poznawać jego bogatą historię i kulturę.

Drugi ankietowany również mieszka w Londynie. Z pochodzenia jest Hindusem, ale urodził się w Anglii. Z zawodu i powołania  jest nauczycielem. W Polsce był po raz pierwszy. To, co powiedział o Polsce i Polakach było również miłe:

– Polacy to serdeczni i gościnni ludzie o bardzo dużym temperamencie, pod tym względem są podobni do nas, Hindusów. Czułem się jak u siebie w domu lub w Indiach, u mojej rodziny. Polska to wspaniały kraj, a jego mieszkańcy to ludzie naprawdę bardzo wartościowi.

Trzeci z ankietowanych mieszka w Bath i jest emerytowanym wojskowym. Kiedyś był komandosem w Indiach. Lubi Polaków, ale ma  do nas „kilka uwag”. Co mu się w  Polakach nie podoba? Przede wszystkim temperament.

– Polacy są mało zdyscyplinowani. Wasz indywidualizm prowadził często do rozluźnienia dyscypliny, w tym również wojskowej.  W czasie wojny nad Londynem waszym pilotom nie wolno było mówić po polsku, tylko po angielsku, a oni łamali ten zakaz,  przez co dowódcy angielscy byli często zdezorientowani i nie wiedzieli, co się dzieje i o co im chodzi. Gdy padała np. komenda: „nie atakować samolotów niemieckich, bo jest ich za dużo”, nie słuchali, tylko rzucali się na Niemców. To było bardzo nierozsądne… Wszystko chcecie robić i robicie po swojemu i to jest dla mnie, Anglika, w was Polakach, irytujące.

Czwarty z pytanych mieszka w Londynie. Jest kierownikiem w domu opieki, gdzie pracuje wraz ze swoją żoną. Na początek opowiedział anegdotę:

– Nigdy wcześniej nie byłem w Polsce, ale gdy się wybierałem, przyszła moja córka, która jest nauczycielką w szkole. Dając mi swój aparat fotograficzny powiedziała – jak zobaczysz białego niedźwiedzia, to zrób mu zdjęcie, bo chciałabym pokazać fotografię moim dzieciom w klasie. Jednak, gdy stanąłem na polskiej ziemi, wiedziałem, ze niedźwiedzia białego to będę musiał szukać w zoo…

Autor: Dariusz Laskowski

Korekta: Barbara Pietrewicz

Skomentuj

